Årsmøte

Referater fra alle årsmøter ligger på denne siden.
 
 
 
 
----2024----

Referat fra årsmøte 20.juli 2024


Til stede: 14 stemmeberettigede.

Som møteleder velges Maritha J. Engedal, som referent Betty Solli.

Sak 1 Godkjenning av saksliste og innkalling Vedtak: Godkjent

Sak 2 Årsberetning Vedtak: Godkjent

Sak 3 Regnskap Vedtak: Godkjent

Sak 4 Fastsettelse av medlemskontingent Vedtak: Kontingenten blir som nå, 200 pr. voksne, 450 pr. familie m/barn under 18 år.

Sak 5 Innkomne saker

- Tidspunkt for neste årsmøte 2025

Vedtak: 19. juli

- Søppelhåndtering Vedtak: Styret fortsetter arbeidet med å få på plass organisering av renovasjon/søppelhåndtering. Arbeid opp mot kommunen, eventuelt i samarbeid med andre bygdelag i vestre Loppa.

- Vei og grøft Vedtak: Bygdelaget betaler Linn for arbeidet som er utført. Alle husstander foretar fjerning av kratt og kjerr i grøfter på sin eiendom.

- Telefonledninger og lysstolper Vedtak: Bygdelaget henvender seg til kommunen for å få svar på om det skal være veilys i Frakkfjord, eventuelt rydde bort eksisterende lysstolper og ledninger for å hindre alvorlige skader på dyr og mennesker.

Sak 6 Valg Valgkomiteen la fram følgende forslag:

- Leder velges for to år: Maritha Engedal - Nestleder (ikke på valg): Jon Arne Wilhelmsen - Kasserer velges for ett år: Kjerstin Wilhelmsen - Styremedlem velges for ett år: Jan Kåre Larsen - Styremedlem velges for ett år: Are Fjermeros - Vara: Roy Håkonsen Vedtak: Alle ble valgt med akklamasjon

Sak 7 Valg av valgkomite Styret foreslår Betty Solli og Cindy Miller Vedtak: Valgt med akklamasjon

Sak 8 Protokollunderskrivere Bjørnar Wilhelmsen og Ann Helen Olsen
------------------------------------------------------------------------------------------------------

Årsmelding 2023/2024

Styret har avholdt to møter siden sist årsmøte, på begge disse har vi diskutert ordning for avfallshåndtering. Vi har forfattet et brev om dette som vi har sendt til bygdelagene på Loppa øy og i Langfjordhamn, der vi har henstilt disse bygdelagene om å stille seg bak dette innspillet. På denne måten ønsket vi å sende et felles innspill til Loppa kommune fra de tre bygdelagene som ikke har veiforbindelse. I tillegg har bygdelaget diskutert innspill til kystsoneplan for Loppa kommune og deltatt på et informasjonsmøte i regi av kommunen som gjelder kystsoneplan. Vi har kommet med ett høringsinnspill i denne prosessen.

Leder har ordnet opp noen mangler i forhold til registeringen av opplysninger om bygdelaget i Brønnøysundregisteret så dette er i orden.

Økonomi kort oppsummert:

· Vi har en god økonomi, ved utgangen av 2023 var saldo 147 940,64,- (hvorav 5178,24,- er øremerket kvilebenk)

· Det ble i 2023 besluttet å bruke inntill 20 000,- i år for å få i stand en ordning med konteinere på kaia sommeren 2024, disse pengene er per nå ikke brukt.

· Per 17.juli var saldo 167.689,40,- (Hvorav 5178,24,- er øremerket kvilebenk) og medlemstall var 54 personer (noe økende fra 2023 som endte på 41 betalende)

- Styret i Frakkfjord bygdelag

----2023----

Referat fra årsmøte Frakkfjord Bygdelag 22.juli 2023


Sak 1: Godkjenning av saksliste og innkalling
Innkalling og saksliste godkjent uten merkander


Sak 2: Årsberetning 2022
Kjerstin Wilhelmsen leste opp årsberetning fra 2022. Dette er lagt ut på bygdelagets facebook side og på blogspoten.


Sak 3: Regnskap 2022
Kjerstin Wilhelmsen gjennomgikk regnskapet som på forhånd var godkjent av revisor. Ved årsskiftet stod det 121.328 kroner på konto.


Sak 4: Fastsettelse av medlemskontingent for kommende år
Det ble en diskusjon på årsmøte om medlemskontingenten for enkeltmedlemmer skulle reduseres fra 200 til 150 kroner. Det ble enighet om at bygdelaget beholder medlemskontingenten uforandret også neste år.


Sak 5: Innkommende saker

a)    Tidspunkt for neste årsmøte
Neste årsmøtet blir lørdag 20.juli 2024

b)    Søppelhåndtering
Levering av søppel med båten på torsdager er ikke lenger mulig, og det etterspørres hvilke muligheter vi har til å få levert hvitevarer til søppeldeponi. Årsmøtet ber styret ta kontakt med Loppa kommune for å diskutere ordninger for søppelhåndtering fra bygda. Dette bør søkes å etablere en praktisk ordning i forkant av neste sommerferie.

c)      
Hvordan få kontakt med i kommunen i forbindelse med at de holder rådhuset                 stengt i i to uker på sommeren (uke 29 og 30)?
Styret tar kontakt med kommunen om hvordan vi skal få kontakt med kommunalt ansatte i denne perioden (et servicenummer)


d)    
Plassering av utstyr på venterommet på kaia
Det ble fremmet ønske om at venterommet bør holdes fritt for utstyr i alle fall i løpet av sommerperioden. Dette for at det skal være plass til passasjerer og bagasje for de som venter på båten. Det var enighet om at venterommet i størst mulig grad ikke bør benyttes som ett oppbevaringsrom for utstyr eller en lagerplass.

e)     
 Sommeropprydning 2024
Denne saken må sees i sammenheng med punktet om søppelhåndtering. Årsmøtet godkjenner at styret kan benytte opp til 20 000 kroner for å få i stand en ordning med konteinere på kaia sommeren 2024. Forutsetningen for dette er at man får til en gunstig avtale med Loppa kommune.

 

Sak 6: Valg av styre

Årsmøtet valgte medlemmer til styre som fikk følgende sammensetning:

Leder: Are Fjermeros

Nestleder: Jon Arne Wilhelmsen

Kasserer: Kjersti Wilhelmsen

Styremedlem: Maritha Glåmen Engedal

Varamedlem til styre: Bjørnar Wilhelmsen

Medlem til kontroll av regnskap: Sissel Fjermeros

Valgkommitè: Betty og Cindy

 Referent: Are Fjermeros


I etterkant av årsmøtet ble det avholdt et bygdemøte for å diskutere aktuelle saker (blant annet hvilke tiltak en kan gjøre for å vedlikeholde veien)


---------------------------------

ÅRSBERETNING FOR 2O22/2023

Årsberetningen gjelder fra årsmøte 2022 og fram til årsmøtet 2023.

På årsmøtet 2022 ble følgende styre valgt:
- Kjerstin Wilhelmsen, gjenvalgt, valgt for to år.
- Are Fjermeros, gjenvalgt, valgt for ett år.
- Ann-Helen Olsen gjenvalgt, valgt for ett år.
- Jon Arne Wilhelmsen, gjenvalgt, valgt for ett år.
- Gunnar Holth, gjenvalgt, valgt for ett år.

I tillegg ble følgende valgt:
- Varamedlem til styret - Bjørnar Wilhelmsen, valgt for ett år
- Medlem til kontroll av regnskap – Sissel Fjermeros, gjenvalgt, valgt for ett år
- Valgkomite – Betty Solli, valgt for ett år
- Valgkomite – Cindy Miller, valgt for ett år

Frakkfjord bygdelag hadde 48 betalende medlemmer pr 31.12.2022.
 Pr 31.05.2023 er det 8 som har betalt for 2023 (de fleste innbetalinger kommer etter årsmøtet)

Frakkfjord bygdelag har blogg med adressen www.frakkfjordbydelag.blogspot.com, og styret kan kontaktes på mail: frakkfjordbygdelag@hotmail.com

Styrets kontakt med hverandre er via e-post, telefon og Teams. Styret kommuniserer med medlemmene via Blogg, Facebooksiden SKAVNAKK og oppslagstavle på venterommet.
Det har ikke vært avholdt noen styremøter siden forrige årsmøte, men kommunisert via e-post.

Saker som har vært jobbet med:
- Deltakelse på Teams-møte i mars med Loppa kommune i forbindelse med opprettelse av strategisk arbeidsgruppe for samferdsel i Loppa kommune.

 - Sendt innspill til Loppa kommune angående høringsrunde fra fylket vedrørende båtruter. Dette ble sendt i april.

- Innkjøp av sommerleker jf vedtak fra forrige årsmøte.

- Søknad til Equinor om støtte for tiltak til barn og unge gjennom deres støtteordning til bl.a. idretts- og kultuturtiltak for de under 25 år (avslag).

- Søknad til Statsskog om fiskestenger til barn og unge i forbindelse med deres prosjekt Fiskefeber (avslag).

- Søkt Tryg om å bli fadder for en livbøye (er på plass).

- Tatt kontakt med Arktisk Geotek AS for å bistå de med strandrydding. Gjort avtalt om rydding av Stormolla på Langstrand, for en gitt sum.

Økonomi: Inntekter får vi fra Grasrotandelen i Norsk tipping og medlemskontingent.
Saldo på konto pr. 31.12.22 var på kr 121 327,73.

- Styret i Frakkfjord bygdelag

- - - 2022 - - -

ÅRSMØTE I FRAKKFJORD BYGDELAG 2022

Sted: Hos Betty Solli, Skavnakk
Dato: 16.07.2022
Tilstede: 7 personer hvorav 7 stemmeberettigede personer over 16 år.

Ann-Helen Olsen ønsket velkommen og erklærte årsmøtet for åpnet. Are Fjermeros ble valgt som møteleder og Ann-Helen Olsen ble valgt som referent.
To personer ble valgt til å signere protokoll/referat: Roy Håkonsen og Stein Paulsen.

1. Godkjenning av møteinnkalling og saksliste
Innkalling har vært kunngjort på bloggen og på Facebookgruppa Skavnakk. Saker fra medlemmer måtte være styret i hende innen 10. juli. 

Vedtak: Innkalling og sakslisten til årsmøtet godkjent.

2. Styrets årsberetning
Ann-Helen la fram styrets årsberetning. Årsberetningen ligger som vedlegg til referatet når det legges ut på bloggen. 

Vedtak: Framlagt årsberetning godkjent.

3. Regnskap
Kasserer la fram regnskapet i revidert tilstand. Saldo pr. 31.12.21 er på kr 75 220,25.  Midlertidig regnskap pr. 06.07.22 viser en saldo på kr. 108 518,34. Regnskapet ligger som vedlegg til referatet når det legges ut på bloggen.

Vedtak: Framlagt regnskap ble godkjent.

4. Fastsettelse av medlemskontingent for kommende år.
Forslag om samme kontingent for 2023 som for 2022; kr 200 pr medlem, kr 450 for familie, og kr 50 for barn under 18 år.

Vedtak: Enstemmig vedtatt.

5. Innkomne saker

a) Tidspunkt for årsmøtet 2023
Årsmøtet foreslås avholdt lørdag 22. juli.

Vedtak: Enstemmig vedtatt.

b) Justert ny søknad om midler til restaurering av vei
Styret skal jobbe mot Loppa kommune for å finne ut hvordan veien kan repareres og oppgraderes.

Vedtak: Enstemmig vedtatt.

c) Tiltak for barn og unge - (oppfølging av tidligere sak) 
Forslag om å opprettholde vedtaket i sak 5b «det settes av kr 15 000 frem til neste årsmøte til aktiviteter til både barn og voksne, og at styret tar stilling til hva som kjøpes inn av utstyr»fra i årsmøtet 2021. Samt søke Equinor, Gjensidige og Sparebanken om tilskudd til slike tiltak

Vedtak: Enstemmig vedtatt.

d) Livbøyer 
Forslag om å søke om 2 nye livbøyer, da det er noen år siden vi fikk de forrige.

Vedtak: Enstemmig vedtatt.

e) Plassering av hjertestarter
Forslag om å plassere hjertestarter hos Gunnar og Cindy om vinteren, og fortsatt ved skolen om sommeren.

Vedtak: Enstemmig vedtatt.

6. Valg
Valgkomitéen presenterte sitt forslag:
Ingen ønsker å stille til valg som leder av bygdelaget. Alle styremedlemmer tar gjenvalg under forutsetning av at det styret kan drives slik det har vært siste år. 

For å sikre overlapping fra år til år ble det foreslått at et styremedlem ble valgt for to år.

Kjerstin Wilhelmsen, gjenvalgt, valgt for to år.
Are Fjermeros, gjenvalgt, valgt for ett år.
Ann-Helen Olsen gjenvalgt, valgt for ett år.
Jon Arne Wilhelmsen, gjenvalgt, valgt for ett år.
Gunnar Holth, gjenvalgt, valgt for ett år.

Det ble vedtatt at styret konstituerer seg selv på første styremøte. 

I tillegg ble følgende valgt:
Ett varamedlem til styret - Bjørnar Wilhelmsen, gjenvalgt, valgt for ett år
Medlem til kontroll av regnskap - Sissel Fjermeros, gjenvalgt, valgt for ett år
Valgkomité: - Betty Solli, gjenvalgt, valgt for ett år
- Cindy Miller, gjenvalgt, valgt for ett år


Are Fjermeros lukket formelt årsmøtet.


Roy Håkonsen (sign.) Stein Paulsen (sign.)


Vedlegg 1 Årsberetning 2021/2022
Vedlegg 2 Regnskap 2021


Vedlegg 1

ÅRSBERETNING FOR 2O21/2022

Årsberetningen gjelder fra årsmøte 2021 og fram til årsmøtet 2022.

På årsmøtet 2021 ble følgende styre valgt:
-  Are Fjermeros, valgt for ett år 
-  Kjerstin Wilhelmsen, gjenvalgt, valgt for ett år
-  Ann-Helen Olsen, gjenvalgt, valgt for ett år
-  Jon Arne Wilhelmsen, gjenvalgt, valgt for ett år
-  Gunnar Holth, valgt for ett år
-  Bjørnar Wilhelmsen, valgt for ett år
-  Medlem til kontroll av regnskap – Sissel Fjermeros, gjenvalgt, valgt for ett år
-  Valgkomite – Betty Solli, valgt for ett år
-  Valgkomite – Cindy Miller, valgt for ett år

Frakkfjord bygdelag hadde 63 betalende medlemmer pr 31.12.2021. 
Pr 06.07.2022 er det 35 som har betalt for 2022. 

Frakkfjord bygdelag har blogg med adressen www.frakkfjordbydelag.blogspot.com, og kan kontaktes på frakkfjordbygdelag@hotmail.com

Styrets kontakt med hverandre er via e-post, telefon og Teams. Styret kommuniserer med medlemmene via Blogg, Facebooksiden SKAVNAKK og oppslagstavle på venterommet.

Det er avholdt tre styremøter siden forrige årsmøte (29/9, 13/1, 16/2), samt noen arbeidsmøter.

Saker som har vært behandlet:
-  Rutetilbud: Vi har på nytt sendt innspill til Loppa kommune angående vedtak fra Fylkesrådet om nedleggelse av båtruter. Dette ble sendt i februar.
-  Revidert søknad om Bolystmidler 2022 på kr 250 000 ble sendt i februar. Flere, også utenom styret, jobbet mye med søknaden. Denne ble avslått av kommunestyret i møte i april. Administrasjonen i kommunen var positiv til søknaden og hadde forslått den innvilget. Styret hadde også en del jobb med å få utbetalt resterende beløp (kr 12 500) av tildelte Bolystmidler for 2021 (kr 50 000).
-  Deltakelse på befaring av foreslåtte oppdrettslokaliteter sammen med Statsforvalter, Sametinget og Loppa kommune i november.
-  Etterspurt innspill til aktiviteter for barn og unge via bloggsiden til bygdelaget. Ingen forslag ble mottatt.
-  Brøyting i vinter: Loppa kommune har finansiert Påskebrøyting 2021.
-  Søknad til Equinor om støtte for tiltak til barn og unge gjennom deres støtteordning til bl.a. idretts- og kultuturtiltak for de under 25 år.
- Skjema for registrering av medlemsinformasjon har 22 registeringer.

Økonomi:
Inntekter får vi fra Grasrotandelen i Norsk tipping og medlemskontingent. I 2021 fikk vi også tilslag på søknad om Bolystmidler på kr 50 000,- til «akutt» utbedring av vei. Saldo på konto pr. 31.12.21 er på kr 75 220,25. 

- Styret i Frakkfjord bygdelag


Vedlegg 2






- - - 2021 - - -

ÅRSMØTE I FRAKKFJORD BYGDELAG 2021

Sted: Hos Roy Håkonsen, Skavnakk
Dato: 17.07.2021
Tilstede: 13 personer hvorav 13 stemmeberettigede personer over 16 år.

Roy Håkonsen ønsket velkommen og erklærte årsmøtet for åpnet. 
Roy Håkonsen ble valgt som møteleder, og Ann-Helen Olsen som referent.
To personer ble valgt til å signere protokoll/referat: Cindy Miller og Gaute Hoff.

1. Godkjenning av møteinnkalling og saksliste 
Innkalling har vært kunngjort på bloggen og på Facebookgruppa Skavnakk. Saker fra medlemmer måtte være styret i hende innen 10. juli.

Vedtak: Innkalling og sakslisten til årsmøtet godkjent.

2. Styrets årsberetning
Leder la fram styrets årsberetning. Årsberetningen ligger som vedlegg til referatet.

Vedtak: Framlagt årsberetning godkjent.

3. Regnskap
Kasserer la fram regnskapet i revidert tilstand. Saldo pr. 31.12.20 er på kr 70 750,38.  Midlertidig regnskap pr. 28.06.21 viser en saldo på kr. 93 134,80. Regnskapet ligger som vedlegg til referatet.

Vedtak: Framlagt regnskap ble godkjent.

4. Fastsettelse av medlemskontingent for kommende år.
Forslag om samme kontingent for 2022 som for 2021; kr 200 pr medlem, kr 450 for familie, og kr 50 for barn under 18 år.

Vedtak: Enstemmig vedtatt.

5. Innkomne saker

a) Tidspunkt for årsmøtet 2022
Årsmøtet foreslås avholdt lørdag 16. juli.

Vedtak: Enstemmig vedtatt.

b) Tilbakeføring av midler til bygdelaget og innspill til økt aktiviteter
Innspill om innkjøp av frisbeegolf, gapahuk og rundpåler til hengekøyer o.l.
Forslag om at det settes av kr 15 000 frem til neste årsmøte til aktiviteter til både barn og voksne, og at styret tar stilling til hva som kjøpes inn av utstyr. Gapahuk e.l. må utredes videre.

Vedtak: Vedtatt med 11 mot 2 stemmer.
 
 c) Skilt på kaia nr 2
Det er kjøpt inn et skilt nr 2 til å henge opp på veggen på venterommet. Dette har en utgift på i underkant av kr 4 000. Forslag om at bygdelaget kan dekke skilt nr 2 også, dvs. en overskridelse av opprinnelig avsatt beløp. Skilt nr 1 kostet bortimot kr 8 000.

Vedtak: Enstemmig vedtatt.

d) Profilering av Facebooksiden Nei til oppdrett i Frakkfjord
Søknad fra Jon Arne Wilhelmsen om godtgjørelse av utgifter på kr 4800 til fremming av innlegg for å få flere følgere på denne siden og for å profilere saken for 2020 og 2021.

Vedtak: Enstemmig vedtatt.

e) Rammer for §8 punkt om «Ved behandling av saker av betydelig økonomisk omfang eller av stor prinsipiell betydning skal styret innkalle til medlemsmøte.»
Forslag om at «betydelig økonomisk omfang» tilsvarer kr 25 000. Beløpet er ikke kjøpsforpliktende.

Vedtak: Enstemmig vedtatt.

6. Valg
Valgkomitéen presenterte sitt forslag.
Leder trekker seg etter ett år, og komitéen har ikke funnet erstatter. Det er heller ingen av de fremmøtte på årsmøtet som kan stille til ledervervet.
Resterende styremedlemmer stiller til gjenvalg, og ble valgt for ett år:
Are Fjermeros, Kjerstin Wilhelmsen, Ann-Helen Olsen og Jon Arne Wilhelmsen.
Det ble vedtatt at styret konstituerer seg selv på første styremøte.
Det ble valgt ett nytt styremedlem for å opprettholde antall medlemmer i styret.
- Styremedlem - Gunnar Holth, valgt for ett år
I tillegg ble følgende valgt:
- Ett varamedlem til styret - Bjørnar Wilhelmsen, gjenvalgt, valgt for ett år
- Medlem til kontroll av regnskap - Sissel Fjermeros, gjenvalgt, valgt for ett år
Valgkomité:   - Betty Solli, gjenvalgt, valgt for ett år
                     - Cindy Miller, valgt for ett år


Roy Håkonsen lukket formelt årsmøtet.


Cindy Miller (sign.)                       Gaute Hoff (sign.)


Vedlegg 1 Årsberetning 2020/2021
Vedlegg 2 Regnskap 2020
 
Alle vedlegg er lagt inn som bilder. Klikk på bildet for å få et klarere bilde.
 
VEDLEGG 1 ÅRSBERETNING FOR 2O20/2021

Årsberetningen gjelder fra årsmøte 2020 og fram til årsmøtet 2021.
På årsmøtet 2020 ble følgende styre valgt:
- Leder – Roy Håkonsen, valgt for to år
- Nestleder – Are Fjermeros, valgt for ett år
- Kasserer – Kjerstin Wilhelmsen, gjenvalgt, valgt for ett år
- Sekretær – Ann-Helen Olsen, gjenvalgt, valgt for ett år
- Ett styremedlem – Jon Arne Wilhelmsen, gjenvalgt, valgt for ett år
- Et varamedlem til styre – Bjørnar Wilhelmsen, valgt for ett år
- Medlem til kontroll av regnskap – Sissel Fjermeros, gjenvalgt, valgt for ett år
- Valgkomite – Betty Solli, valgt for ett år

Frakkfjord bygdelag hadde 54 betalende medlemmer pr 31.12.2020.
Pr 28.06.2021 er det 36 som har betalt for 2021.

Frakkfjord bygdelag har blogg med adressen www.frakkfjordbydelag.blogspot.com, og kan kontaktes på frakkfjordbygdelag@hotmail.com

Styrets kontakt med hverandre er via e-post, telefon og Teams. Styret kommuniserer med medlemmene via Blogg, Facebooksiden SKAVNAKK og oppslagstavle på venterommet.

Det er avholdt ti styremøter siden forrige årsmøte (21/9, 1/10, 21/10, 18/11, 29/11, 20/1, 7/2, 12/4, 29/6, 16/7).

Saker som har vært behandlet:

- Rutetilbud: Vi har sendt innspill til Loppa kommune angående vedtak fra Fylkesrådet om nedleggelse av båtruter. Dette ble sendt i november, og ny versjon ble sendt i april. Begge disse ligger på bloggen.

- Renovasjon: Har vært i kontakt med Vefas og Loppa kommune flere ganger uten at det har ført til et konkret resultat. Vefas kan kjøre ut kontainer til Øksfjord, men kommunen må besørge videre transport.

- Bauta på Loppa, rengjøring og oppgradering av tekst, i samarbeid med Andsnes, Loppa og ev. Sandland. Har ikke konkludert helt med hvordan og når dette skal gjøres, men håper å få til dette på stedet. Har en dialog med Stein Design i Alta, avventer svar fra dem.

- Friluftslivskartlegging i Loppa kommune: Denne ble besvart med forslag til oppdatert informasjon om Frakkfjord og området rundt.

- Skilt på kaia er satt opp.

- Brøyting i vinter: Loppa kommune har finansiert Påskebrøyting 2021.

- Søknad om Bolystmidler: 1) Søknad om grøfting mm. på kr 250 000 (2,8 km), men dette må opp i kommunestyremøte som først er i september, og da må det skrives ny søknad. 2) Søknad om støtte til nød reparasjon på deler av vegen på kr 50 000, etter vinterens skader. Denne kunne behandles administrativt og ble innvilget.

- Areal- og kystsoneplan for Loppa kommune: Det foreligger innsigelser fra Sametinget om tre oppdrettslokaliteter. Det skal innkalles til mekling, og er ikke gjennomført pr nå. Det er opprettholdt ett område i Frakkfjord (indre lokalitet) som en av de tre oppdrettslokalitetene. Vi jobber videre mot at disse planene ikke blir vedtatt.

- Strandrydding: Hold Norge Rent og Handelens miljøfond, deler ut midler til strandrydding. Vi har kontakt med firma, Arctic Geotech, som har fått Vestre Loppa og Kvænangen, for rydding over tre år. Vanskelig å få til noe konkret dugnad i år, men tar det hvis det byr seg muligheter.

- Vi har laget skjema for registrering av medlemmer, lenke til skjema ligger på bloggen.

Økonomi:
Inntekter får vi fra Grasrotandelen i Norsk tipping og medlemskontingent. Vi har i 2020 hovedsakelig hatt utgifter til gulv på venterommet, og saldo på konto pr. 31.12.20 er på kr 70 750,38. Dette er en økning på konto på kr 25 207, 27 siden 2019.


- Styret i Frakkfjord bygdelag
 
 



VEDLEGG 2 Regnskap 2020



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Signert referat:







 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

- - - 2020 - - -

ÅRSMØTE I FRAKKFJORD BYGDELAG 2020

Sted: Nesset skole, Skavnakk
Dato: 18.07.2020
Tilstede: 13 personer hvorav 12 stemmeberettigede personer over 16 år.

Bjørnar Wilhelmsen ønsket velkommen og erklærte årsmøtet for åpnet.
To personer ble valgt til å signere protokoll/referat: Martin Jahr og Jane Bjørke.

1. Godkjenning av møteinnkalling og saksliste

Møtet med saksliste har vært kunngjort ved oppslag på veggen til venterommet på kaia og på bloggen. Dato for årsmøtet ble satt på forrige årsmøte.

Vedtak:
Innkalling og sakslisten til årsmøtet godkjent.

2. Styrets årsberetning
Sekretær la fram styrets årsberetning. Årsberetningen ligger som vedlegg til referatet.

Vedtak:
Framlagt årsberetning godkjent med korrigeringer.

3. Regnskap
Kasserer la fram regnskapet i revidert tilstand. Våre inntekter får vi i fra Grasrotandelen i Norsk tipping og medlemskontingent. Vi har i 2019 hovedsakelig hatt utgifter til demonstrasjon i forkant av kommunestyremøtet, og saldo pr. 31.12.19 er et overskudd på kr 50 721,35. Midlertidig regnskap pr. 06.07.20 viser et overskudd på kr. 70 603,28. Regnskapet ligger som vedlegg til referatet.

Vedtak:
Framlagt regnskap ble godkjent.

4. Fastsettelse av medlemskontingent for kommende år.
Forslag om samme kontingent for 2021 som for 2020; kr 200 pr medlem, kr 450 for familie, og kr 50 for barn under 18 år.

Vedtak:
Enstemmig vedtatt.

5. Innkomne saker

a) Tidspunkt for årsmøtet 2021
Årsmøtet foreslås avholdt lørdag 17. juli.

Vedtak:
Enstemmig vedtatt.

b) Renovasjon/søppelhåndtering
Årsmøtet gir styret i oppdrag å gå i dialog med Loppa kommune om mulighet for å sette ut kontainer for innsamling av avfall.

Vedtak:
Enstemmig vedtatt.

c) Vedtektsendring, §4 pkt 6, ny bokstav h. Valgkomité
Forslag om å innføre valgkomité på 2 personer for valg av styremedlemmer.

Vedtak:
Enstemmig vedtatt.

6. Valg
Det har ikke vært nedsatt valgkomite.

Det vises til vedtekter, § 4: «Leder velges for 2 år i partallsår, nestleder velges for 2 år i oddetallsår, de øvrige medlemmer velges for ett år om ikke annet vedtas av årsmøte.» Dette for å gi kontinuitet i styrets arbeid.

- Leder – Roy Håkonsen, valgt for to år
- Nestleder – Are Fjermeros, valgt for ett år
- Kasserer – Kjerstin Lium Wilhelmsen, gjenvalgt, valgt for ett år
- Sekretær – Ann-Helen Olsen, gjenvalgt, valgt for ett år
- Ett styremedlem – Jon Arne Wilhelmsen, gjenvalgt, valgt for ett år
- Ett varamedlem til styre – Bjørnar Wilhelmsen, valgt for ett år
- Medlem til kontroll av regnskap – Sissel Fjermeros, gjenvalgt, valgt for ett år
- Valgkomité: - Betty Solli, valgt for ett år
                      - Styret får i oppgave å finne en person til som velges for ett år

Bjørnar Wilhelmsen lukket formelt årsmøtet, og vi gikk over til et bygdelagsmøte hvor ulike saker ble diskutert.


Jane Bjørke             Martin Jahr

Vedlegg 1 Årsberetning 2019/2020
Vedlegg 2 Regnskap 2019
























VEDLEGG 1 ÅRSBERETNING FOR 2019/2020

























VEDLEGG 2 REGNSKAP FOR 2019




- - - 2019 - - -

ÅRSMØTE I FRAKKFJORD BYGDELAG 2019

Sted: Nesset skole, Skavnakk 
Dato: 20.7.2019 
Tilstede: 18 personer hvorav alle stemmeberettigede personer over 16 år.

Bjørnar Wilhelmsen ønsket velkommen og erklærte årsmøtet for åpnet. 
To personer ble valgt til å signere protokoll/referat: Roy Håkonsen og Jon Arne Wilhelmsen.

1. Godkjenning av møteinnkalling og saksliste
Møtet med saksliste har vært kunngjort i god tid ved oppslag på veggen til venterommet kaia. Dato for årsmøtet ble satt på forrige årsmøte.
Vedtak:
Innkalling og sakslisten til årsmøtet godkjent.

2. Styrets årsberetning
Sekretær la fram styrets årsberetning. Årsberetningen ligger som vedlegg til referatet. 
Vedtak:
Framlagt årsberetning godkjent.

3. Regnskap
Kasserer la fram regnskapet i revidert tilstand. Våre inntekter får vi i fra Grasrotandelen i Norsk tipping og medlemskontingent. Vi har i 2018 hatt utgifter til venterom i hovedsak, og saldo pr. 31.12.18 er et overskudd på kr 36 505,80.  Midlertidig regnskap pr. 03.07.19 viser et overskudd på kr. 47 361,47. Det er ennå ikke søkt støtte til venterom fra Loppa kommune. Regnskapet ligger som vedlegg til referatet.
Vedtak:
Framlagt regnskap ble godkjent.

4. Fastsettelse av medlemskontingent for kommende år.
Forslag om å øke kontingent for 2020 til kr 200 pr medlem, kr 450 for familie, og kr 50 for barn under 18 år.
Vedtak:
Enstemmig vedtatt.

5. Innkomne saker

a) Tidspunkt for årsmøtet 2020
Årsmøtet foreslås avholdt lørdag 18. juli.
Vedtak:
Enstemmig vedtatt.

b) Skilt på venteromsveggen ”Velkommen til Skavnakk”
Årsmøtet foreslår at det innhentes tilbud på bakgrunn av mål og plassering.
Vedtak:
Styret får fullmakt til å innhente tilbud og bestille til fornuftig pris, inntil kr 10 000.

c) Sjøsamisk rapport. Forslag om å få utgitt den i heftet/trykket form, samt få den publisert på kommunens nettside hvis mulig. Kan få støtte til utarbeidelse av slikt materiell fra Sametinget. 
Vedtak:
Enstemmig vedtatt.

d) Oppdrettssaken videre.  
Vedtak:
Styret jobber videre med nei til oppdrett i Frakkfjorden, også mot politikere mot valget 2019.

6. Valg

Det har ikke vært nedsatt valgkomite.
Det vises til vedtekter, § 4: «Leder velges for 2 år i partallsår, nestleder velges for 2 år i oddetallsår, de øvrige medlemmer velges for ett år om ikke annet vedtas av årsmøte.» Dette for å gi kontinuitet i styrets arbeid.
- Leder – Bjørnar Wilhelmsen, ikke på valg
- Nestleder – Roy Håkonsen, valgt for to år
- Kasserer – Kjerstin Lium Wilhelmsen, gjenvalgt, valgt for ett år
- Sekretær – Ann-Helen Olsen, gjenvalgt, valgt for ett år
- Ett styremedlem – Jon Arne Wilhelmsen, gjenvalgt, valgt for ett år
- Ett varamedlem til styre – Are Fjermeros, valgt for ett år
- Medlem til kontroll av regnskap – Sissel Fjermeros, gjenvalgt, valgt for ett år

Bjørnar Wilhelmsen lukket formelt årsmøtet, og vi gikk over til et bygdelagsmøte hvor ulike saker ble diskutert.

Roy Håkonsen           Jon Arne Wilhelmsen

sign.                           sign.

Vedlegg 1 Årsberetning 2018/2019
Vedlegg 2 Regnskap 2018


VEDLEGG 1 ÅRSBERETNING FOR 2O18/2019

Årsberetningen gjelder fra årsmøte 2018 og fram til årsmøtet 2019.

På årsmøtet 2018 ble følgende styre valgt:
- Leder – Bjørnar Wilhelmsen, gjenvalgt, valgt for to  år
- Nestleder – Are Fjermeros, ikke på valg 
- Kasserer – Kjerstin Wilhelmsen, gjenvalgt, valgt for ett år
- Sekretær – Ann-Helen Olsen, gjenvalgt, valgt for ett år
- Ett styremedlem – Jon Arne Wilhelmsen, valgt for ett år
- En varamann til styre – Roy Håkonsen, valgt for ett år
- Medlem til kontroll av regnskap – Sissel Fjermeros, gjenvalgt, valgt for ett år

Frakkfjord bygdelag hadde 89 betalende medlemmer pr 03.07.2019, hvorav 19 ennå ikke har betalt for 2019. Dvs. en økning på 22 fra i fjor, veldig bra!

Frakkfjord bygdelag har fortsatt blogg med adressen www.frakkfjordbydelag.blogspot.com, og kan kontaktes på frakkfjordbygdelag@hotmail.com 

Styrets kontakt med hverandre er via e-post og telefon. Styret kommuniserer med medlemmene via Blogg og Facebooksiden SKAVNAKK.

Det er avholdt to fysiske styremøter og syv telefonmøter (15/11, 8/12, 13/12, 21/12, 3/1, 10/1, 13/1) siden forrige årsmøte. Det har blitt mange telefonmøter i forbindelse med oppdrettssaken og innspill på offentlig høring rundt nyttår, alle har ikke kunnet stille på alle, i tillegg har Betty Solli vært med på en del møter. I tillegg har det vært gjennomført svært mange telefonsamtaler mellom enkelte styremedlemmer i tilknytning til den jobben som har vært gjort opp mot Loppa kommune og andre myndigheter og organisasjoner i oppdrettssaken.

I etterkant av årsmøtet 2018 ble venterommet montert og malt. Det har fungert godt etter hensikt.

Styrets arbeid med oppdrettssak oppsummert punktvis:

  • skrevet innspill på offentlig høring, januar
  • politikere er kontaktet pr telefon og e-post
  • aktuelle organisasjoner er kontaktet pr telefon og e-post
  • tatt initiativ til folkemøte med Kurt Oddekalv i Øksfjord, oktober
  • innlegg/appell i forkant av kommunestyremøtet v/Jon Arne, juni
  • bidratt til oppslag i Altaposten og Kyst og fjord
  • innspill til Klima- og miljøverndepartementet om at Frakkfjord inkluderes i Lopphavet marine verneområde
  • klage over vedtak om detaljreguleringsplan, innsendt i mai

Mye av dette er publisert på Facebook, i Skavnakk-gruppa og siden Nei til oppdrett i Frakkfjorden.

Det er skrevet brev til Loppa kommune med innspill til Cermaqs søknad om ny lokalitet Marøya øst, som støtte til Bergsfjord utviklingslag.

Det er purret på Loppa kommunen angående veivedlikehold i år som i fjor og forfjor, men det er ikke kommet noen skriftlig tilbakemelding ennå. Har vært i kontakt med Loppa kommune pr telefon, men de har ikke kommet så langt som ønsket med hensyn til oversikt/rapport over alle veienes behov for vedlikehold i kommunen.

Bygdelaget har tatt initiativ til utarbeidelse av rapporten ”Sjøsamisk bosetning i Frakkfjord” utarbeidet av Sjøsamisk kompetansesenter.

Bygdelaget er blitt kontaktet angående strandryddeaksjon i Loppa kommune. Vi har samme ordning som i fjor, hvor vi kan avtale henting dersom vi får ryddet noe. 

Bygdelaget v/Jon Arne har tatt initiativ til og fått registrert et kulturminne, Cariola, vraket som ligger på Sanden.

Styret i Frakkfjord bygdelag


VEDLEGG 2 REGNSKAP 2018









- - - 2018 - - -

ÅRSMØTE I FRAKKFJORD BYGDELAG 2018

Sted: Nesset skole, Skavnakk
Dato: 21.7.2018
Tilstede: 17 personer hvorav alle stemmeberettigede personer over 16 år.

Bjørnar Wilhelmsen ønsket velkommen og erklærte årsmøtet for åpnet.
To personer ble valgt til å signere protokoll/referat: Roy Håkonsen og Jon Arne Wilhelmsen.

1. Godkjenning av møteinnkalling og saksliste
Møtet med saksliste har vært kunngjort i god tid på Frakkfjord bygdelags bloggside. Dato for årsmøtet ble satt på forrige årsmøte, og saksliste har vært kunngjort ved oppslag på kaia.
Vedtak:
Innkalling og sakslisten til årsmøtet godkjent.

2. Styrets årsberetning
Sekretær la fram styrets årsberetning. Årsberetningen ligger som vedlegg til referatet.
Vedtak:
Framlagt årsberetning godkjent.

3. Regnskap
Leder la fram regnskapet. Våre inntekter får vi i all hovedsak fra Grasrotandelen i Norsk tipping, resten fra medlemskontingent. Vi har i 2017 hatt utgifter til venterom og postkassepakke i hovedsak, og saldo pr. 31.12.17 er et overskudd på kr 77 268,54. Midlertidig regnskap pr. 11.07.18 viser et overskudd på kr. 57598,17, men her vil det bl.a. tilkomme en del utgifter på frakt av venterom. Det kom spørsmål om det er søkt støtte til venterom fra Loppa kommune. Det er det ikke gjort. Styret søker Loppa kommune i etterkant når regnskap for venterom foreligger. Regnskapet ligger som vedlegg til referatet.
Vedtak:
Framlagt regnskap ble godkjent.

4. Fastsettelse av medlemskontingent for kommende år.
Forslag om å beholde samme kontingent for 2019 som foregående år, dvs. kr 150 pr medlem, kr 350 for familie, og kr 50 for barn under 18 år.
Vedtak:
Enstemmig vedtatt.

5. Innkomne saker

a) Kjøp av Olav-huset Det er kommet inn forslag om kjøp av Olav-huset til bygdelagshus.
Vedtak:
Enstemmig avslått.

b) Endring av vedtektene: Forslag om å endre §4 Årsmøte, andre setning, fra ”Årsmøte skal avholdes hvert år innen 30. juli.” til ”Årsmøtet skal avholdes hvert år på lørdag i uke 29.”
Vedtak:
Forslaget avslått. 7 av 17 stemte for forslaget.

c) Akvakulturanlegg i Frakkfjord. Skal styret jobbe videre med saken?
Vedtak:
Årsmøtet gir styret mandat til å jobbe videre med saken slik vi har gjort. Ekstern kompetanse kan innhentes vederlagsfritt. Enstemmig vedtatt.

d) Tidspunkt for årsmøte 2019.
Vedtak:
Neste årsmøte blir lørdag 20. juli 2019 med påfølgende bygdelagsfest.

6. Valg
Det har ikke vært nedsatt valgkomite.
Det vises til vedtekter, § 4: «Leder velges for 2 år i partallsår, nestleder velges for 2 år i oddetallsår, de øvrige medlemmer velges for ett år om ikke annet vedtas av årsmøte.» Dette for å gi kontinuitet i styrets arbeid.
- Leder – Bjørnar Wilhelmsen, gjenvalgt, valgt for to år
- Nestleder – Are Fjermeros, ikke på valg
- Kasserer – Kjerstin Lium Wilhelmsen, gjenvalgt, valgt for ett år
- Sekretær – Ann-Helen Olsen, gjenvalgt, valgt for ett år
- Ett styremedlem – Jon Arne Wilhelmsen, valgt for ett år
- Ett varamedlem til styre – Roy Håkonsen, valgt for ett år
- Medlem til kontroll av regnskap – Sissel Fjermeros, gjenvalgt, valgt for ett år

Bjørnar Wilhelmsen lukket formelt årsmøtet, og vi gikk over til et bygdelagsmøte hvor ulike saker ble diskutert.

Roy Håkonsen           Jon Arne Wilhelmsen
sign.                           sign.

Vedlegg 1 Årsberetning 2017/2018
Vedlegg 2 Regnskap 2017



VEDLEGG 1 ÅRSBERETNING FOR 2O17/2018

Årsberetningen gjelder fra årsmøte 2017 og fram til årsmøtet 2018.

På årsmøtet 2017 ble følgende styre valgt:
- Leder – Bjørnar Wilhelmsen, ikke på valg
- Nestleder – Are Fjermeros, gjenvalg, valgt for to år
- Kasserer – Kjerstin Wilhelmsen, gjenvalg, valgt for ett år
- Sekretær – Ann-Helen Olsen, gjenvalg, valgt for ett år
- Ett styremedlem – Linda Wilhelmsen, valgt for ett år
- En varamann til styre – Bente Wilhelmsen, gjenvalg, valgt for ett år
- Medlem til kontroll av regnskap – Sissel Fjermeros, valgt for ett år

Frakkfjord bygdelag hadde 67 betalende medlemmer pr 19.07.2018, hvorav 20 ennå ikke har betalt for 2018. Vi har ikke fått sendt ut giro til aktuelle medlemmer som ikke bruker internett.

Frakkfjord bygdelag har fortsatt blogg med adressen www.frakkfjordbydelag.blogspot.com, og kan kontaktes på frakkfjordbygdelag@hotmail.com

Styrets kontakt med hverandre er via e-post og telefon. Styret kommuniserer med medlemmene via Blogg og Facebooksiden SKAVNAKK.

Det er avholdt to fysiske styremøter og to telefonmøter siden forrige årsmøte. Det har også vært tett kontakt mellom leder og enkelte styremedlemmer i forbindelse med oppdrettssaken.

I etterkant av årsmøtet 2017 ble det laget oppslagstavle og postpakkekasse på kaia.

Venterom ble bestilt hos Alta videregående skole. Dette ble levert i moduler på paller sist i juni. I tillegg ble det bestilt materialer til grunnarbeidet og gulv, som er godt i gang, og beregnes ferdig oppmontert etter årsmøtet, som årets dugnad, så lenge været holder.

Det er purret på Loppa kommunen angående veivedlikehold i år som i fjor, men det er ikke kommet noen tilbakemelding ennå.

Bygdelaget er blitt kontaktet angående strandryddeaksjon i Loppa kommune 6. juni. Vi har fått tilsendt sekker (ligger i postpakkekassa) og har avtalt egen henting siden det var lite folk her i starte av juni.

Bygdelaget har etterspurt ordning med avhending av bl.a. E-avfall, og Loppa kommet har kommet opp med en ordning som det er informert om på facebook-siden Skavnakk, på bloggsiden og på oppslagstavla.

3. mai ble det sendt innspill til justering av rutetilbudet for Loppaxpressen til Finnmarks Fylkeskommune, via Loppa kommune, vedrørende Snelandias rutetilbud for 2019.

Bygdelaget har tatt initiativ til brev, fra parter i saken om etablering av oppdrettsanlegg, til Loppa kommune om klage på kommunale forutsetninger som er lagt til grunn for igangsetting av planarbeidet, dvs. klage på kommunens vurdering om at det ikke skal gjennomføres konsekvensutredning, sendt 20. juni.

Brev til Loppa kommune med spørsmål om forklaring på hvorfor det ikke finnes oppdaterte eiendomskart med veinr og Gnr/Bnr tilgjengelig på www.seeiendom.no og www.kommunekart.no, sendt 24. juni

24. juni sendte bygdelaget høringssvar til Grieg Seafood ved Rambøll angående akvakulturanlegg i Frakkfjord. Dette ble utarbeidet av et utvidet styre, og er lagt ut på www.frakkfjordbygdelag.blogspot.com.

- Styret i Frakkfjord bygdelag



VEDLEGG 2 REGNSKAP 2017




Overført fra 2016 68 186,09


Medlemskontigent  6 484,34
Grasrotandel 11 136,10
Sponsing hjertestarter 100,00
Kreditrente 786,11


Feil innbetaling 4 669,29
kreditering for feil innbetaling -4 669,29


Frakkfjordager 2017 -315,10
Gebyr -70,00
Materiell til venterom  -6 351,00
Material til kasse på kaia -2 688,00


Sum total  77 268,54



- - - 2017 - - -


ÅRSMØTE I FRAKKFJORD BYGDELAG 2017

Sted: Nesset skole, Skavnakk

Dato: 15.7.2017

Tilstede: 16 personer hvorav alle stemmeberettigede personer over 16 år.

Bjørnar Wilhelmsen ønsket velkommen og erklærte årsmøtet for åpnet.

1. Godkjenning av møteinnkalling og saksliste
Møtet med saksliste har vært kunngjort i god tid på Frakkfjord bygdelags bloggside og på Skavnakksiden på Facebook. Dato for årsmøtet ble satt på forrige årsmøte, og saksliste har vært kunngjort ved oppslag på kaia og noen andre steder.

Vedtak:
Innkalling og sakslisten til årsmøtet godkjent.

2. Styrets årsberetning
Leder la fram styrets årsberetning. Årsberetningen ligger som vedlegg til referatet. Tillegg til årsberetningen ”Styret takker alle grasrotgiverne for et betydelig bidrag til Frakkfjord Bygdelag”, og ”Etter flere års jobbing mot Telenor er nå 4G god fungerende”.

Vedtak:
Framlagt årsberetning godkjent med tillegg.

3. Regnskap
Kjerstin Lium Wilhelmsen la fram regnskapet. Våre inntekter får vi i all hovedsak fra Grasrotandelen i Norsk tipping, resten fra medlemskontingent. Vi har få utgifter, og saldo pr. 31. 12.16 er et overskudd på kr 68 186,09. Midlertidig regnskap pr. 10.7.17 viser et overskudd på kr. 80 515,97.

Vedtak:
Framlagt regnskap ble godkjent.

4. Fastsettelse av medlemskontingent for kommende år.
Forslag om å beholde samme kontingent for 2018 som foregående år, dvs. kr 150 pr medlem, kr 350 for familie, og kr 50 for barn under 18 år.

Vedtak:
Enstemmig vedtatt.


5. Innkomne saker
a)   Frakkfjorddagene 2018
Det har tidligere blitt vedtatt at møtet skal avholdes første lørdag etter 15. Juli. 
For 2018 foreslås derfor å avholde årsmøtet lørdag 21. juli.

Vedtak:
Enstemmig vedtatt.

6. Valg
Det har ikke vært nedsatt valgkomite.
Det vises til vedtekter, § 4: «Leder velges for 2 år i partallsår, nestleder velges for 2 år i oddetallsår, de øvrige medlemmer velges for ett år om ikke annet vedtas av årsmøte.» Dette for å gi kontinuitet i styrets arbeid.
- Leder – Bjørnar Wilhelmsen, ikke på valg i år
- Nestleder – Are Fjermeros, valgt for to år
- Kasserer – Kjerstin Lium Wilhelmsen, gjenvalg, valgt for ett år
- Sekretær – Ann-Helen Olsen, gjenvalg, valgt for ett år
- Ett styremedlem – Linda Wilhelmsen, gjenvalg, valgt for ett år
- En varamann til styre – Bente Wilhelmsen, gjenvalg, valgt for ett år
- Medlem til kontroll av regnskap – Sissel Fjermeros, gjenvalg, valgt for ett år

Bjørnar Wilhelmsen lukket formelt årsmøtet, og vi gikk over til et bygdelagsmøte hvor ulike saker ble diskutert.


Ann-Helen Olsen, møtereferent                   Bjørnar Wilhelmsen, møteleder
sign.                                                             sign.

Vedlegg 1 Årsberetning 2016/2017
Vedlegg 2 Regnskap 2016

Vedlegg 1 Årsberetning for 2016/2017

Årsberetningen gjelder fra årsmøte 2016 og fram til årsmøtet 2017.

På årsmøtet 2016 ble følgende styre valgt:
- Leder – Bjørnar Wilhelmsen, valgt for to år
- Nestleder – Are Fjermeros, valgt for ett år
- Kasserer – Kjerstin Wilhelmsen, gjenvalg, valgt for ett år
- Sekretær – Ann-Helen Olsen, gjenvalg, valgt for ett år
- Ett styremedlem – Linda Wilhelmsen, valgt for ett år
- En varamann til styre – Bente Wilhelmsen, gjenvalg, valgt for ett år
- Medlem til kontroll av regnskap – Sissel Fjermeros, valgt for ett år

Frakkfjord bygdelag hadde 34 betalende medlemmer pr 10.07.2017. Vi har ikke fått sendt ut giro til aktuelle medlemmer som ikke bruker Internett. 

Frakkfjord bygdelag har fortsatt blogg med adressen frakkfjordbydelag.blogspot.com

Styrets kontakt med hverandre er via e-post og telefon. Styret kommuniserer med medlemmene via Blogg og Facebooksiden SKAVNAKK.

Det er avholdt ett fysisk styremøte, dette ble holdt uka etter årsmøte, juli 2016.

9. november: Henvendelse til Finnmark Fylkeskommune angående praksis med frakt av gods på ekspressbåt, signert bygdelagene i Frakkfjord, Langfjordhavn, Andsnes og Loppa, med kopi Boreal Transport, Loppa kommune, Altaposten, Finnmark Dagblad. Denne henvendelsen ble avslått med opplysning om at det var opp til Boreal å angi priser.  Arbeiderpartiet tok dette opp på fylkestinget, og det ble innført fergetakster på kjøretøy på alle fylkets strekninger også veiløse bygder, se https://www.ffk.no/nyheter/snelandia-justerer-takstregulativet.586644.aspx 

E-post til Linn og Yngve om å leie venterom på kaia, jf årsmøtevedtak. Dette ble avslått med begrunnelse om at det er fullt overalt.

15. Juni: Høringsuttalelse til Finnmarks Fylkeskommune, via Loppa kommune, vedrørende Snelandias rutetilbud for 2018. 

Sist i juni: E-post til Loppa kommune vedr veivedlikehold

Kjerstin har søkt og fått sponset 2 livbøyer fra Vesteaanskaffet

Det er bestilt material for bygging av kasse til oppbevaring av pakker

Bygdelaget er registrert i www.tilskuddsportalen.no, slik at det er mulig å undersøke og få oversikt over hvor en kan søke om tilskudd av ulike slag.


For styret i Frakkfjord bygdelag


Bjørnar Wilhelmsen                                      Ann-Helen Olsen
Leder                                                            Sekretær


Vedlegg 2 Regnskap 2016

Regnskap pr 31.12.2016




Overført fra 2015
44 591,00

Medlemskontigent
6 650,00
Grasrotandel

17 174,92
Sponsing hjertestarter
100,00
Kreditrente
656,77



Frakkfjorddager 2016
-560,60
Gebyr

-11,00
Blomster til Finn 60 år

-415,00
Sum total


68 186,09




- - - 2016 - - -


ÅRSMØTE I FRAKKFJORD BYGDELAG 2016

Sted: Nesset skole, Skavnakk
Dato: 16.7.2016
Tilstede: 18 personer hvorav 14 stemmeberettigede personer over 16 år, i tillegg 3 barn.

Konstituering, valg av møteleder og referent, godkjenning av møte- og valgreglement
Are Fjermeros ønsket velkommen til det femte årsmøtet i Frakkfjord bygdelag siden stiftelsesmøtet i 2011.
Som møteleder foreslås Are Fjermeros.
Som referent foreslås Ann-Helen Olsen.
Begge ble enstemmig valgt.

Are Fjermeros erklærte årsmøtet for åpnet.

1. Godkjenning av møteinnkalling og saksliste
Møtet med saksliste har vært kunngjort i god tid på Frakkfjord bygdelags bloggside og på Skavnakksiden på Facebook. Tid for årsmøtet har også blitt kunngjort i rimelig tid ved oppslag på kaia og noen andre steder.

Vedtak:
Innkalling og sakslisten til årsmøtet godkjent.

2. Styrets årsberetning
Leder la fram styrets årsberetning.
- Det er sendt inn melding til Loppa kommunes nettside som velforening (http://loppa.kommune.no/lag-og-foreninger.337579.no.html) med link til blogside, men dette er ennå ikke kommet med.
- Det er sendt brev om fjerning av el-avfall til kommunen, men dette er ikke besvart.
- Finn er blitt spurt om og har laget byggetegninger til et kaiskur på ca 3 x 4 m, ved trapp og innover landgangen, dette vil kreve egen fundamentering.
- Det er sendt brev til kommunen om godkjenning av bygging av kaiskur i henhold til tegninger fra Finn, ble besvart og godkjent etter en uke av havnesjef.
- Det har vært et samarbeid med Loppa øy bygdelag v/Karin Jahr i forhold til båtruter, og vi er blitt enige om å gi innspille til kommunen sammen med dem. Frist for innmelding til fylkeskommunen er 1. august, det er bedt om at alle grender skal ha korrespondanse til Alta eller Hammerfest to dager i uka. Ønsker også å spille inn korrespondanse med buss.
- Kjøpt blomst til Finn som var 60 år i går.

Vedtak:
Framlagt årsberetning godkjent.

3. Regnskap
Bjørnar Wilhelmsen la fram regnskapet på vegne av kasserer. Våre inntekter får vi i all hovedsak fra Grasrotandelen i Norsk tipping, resten fra medlemskontingent og sponsing av hjertestarter (fra kronerulling) som vi gikk til innkjøp av i 2014. Vi har få utgifter, og saldo pr. 31. 12.15 er et overskudd på kr 44 591,-. Midlertidig regnskap pr. 13.7.16 viser et overskudd på kr. 62 011,44.

Forslag om å bruke Vips ved overføring av kontingent. Oppfordrer medlemmer til å betale inn kontingent. Forslag om at styret sender ut giroer for innbetaling. Torgeir ønsker giro. Giro til alle ”hustander” med oppfordring til å bli medlem, men frivillig.

Vedtak:
Framlagt regnskap ble godkjent.

4. Fastsettelse av medlemskontingent for kommende år.
Forslag om å endre kontingent for 2017, til kr 150 pr medlem, kr 350 for familie, og fortsatt kr 50 for barn.

Vedtak:
Vedtatt med flertall

5. Innkomne saker

a)    Forslag om å spørre Finn og Yngve om muligheten for å leie venterom på kaia.

Vedtak:
Styret retter en henvendelse om mulighet og pris for leie av venterom.

b)   Forslag om å sette en tett kasse på kaia for oppbevaring av post- og matesker inntil vedtatt bygging av kaiskur er gjennomført.

Vedtak:
Styret gis fullmakt til å foreta undersøkelser og nødvendige valg i forhold til kasse. Enstemmig vedtatt.

c)    Spørsmål om hvem som er stemmeberettiget på årsmøtet og forslag til vedtektsendring av § 3 Kontingent.
Nåværende formulering:
§ 3       KONTIGENT
Kontigent blir fastsatt av årsmøte, og innkreves av kasserer. Medlemmer som skylder kontingent for mer enn 24 mnd, blir strøket av laget. 1. juni er siste frist for innbetaling av kontingent for siste år. Styret finner gode rutiner for føring av komplette lister over betalende medlemmer.
Endres til:
§ 3       KONTINGENT
Kontingent blir fastsatt av årsmøte, og innkreves av kasserer. Medlemmer som skylder kontingent for mer enn 24 mnd, blir strøket av laget. For å være stemmeberettiget på årsmøtet må kontingent for foregående år være innbetalt. Nye medlemmer som har betalt inn kontingent før årsmøtet er også stemmeberettiget. Styret finner gode rutiner for føring av komplette lister over betalende medlemmer.

Vedtak:
Enstemmig vedtatt.

d)   Frakkfjorddagene 2017
Det har tidligere blitt vedtatt at møtet skal avholdes første lørdag etter 15. Juli.
For 2017 foreslås nå å avholde årsmøtet lørdag 15. juli.

Vedtak:
Enstemmig vedtatt.

6. Valg
Det har ikke vært nedsatt valgkomite.
Det vises til vedtekter, § 4: «Leder velges for 2 år i partallsår, nestleder velges for 2 år i oddetallsår, de øvrige medlemmer velges for ett år om ikke annet vedtas av årsmøte.» Dette for å gi kontinuitet i styrets arbeid.
Leder og nestleder tar gjenvalg, men det foreslås at de bytter plass for å få rullering på vervene, dermed blir leder valgt for to år og nestleder for ett år for å komme rett i henhold til vedtektene.
- Leder – Bjørnar Wilhelmsen, valgt for to år
- Nestleder – Are Fjermeros, valgt for ett år
- Kasserer – Kjerstin Wilhelmsen, gjenvalg, valgt for ett år
- Sekretær – Ann-Helen Olsen, gjenvalg, valgt for ett år
- Ett styremedlem – Linda Wilhelmsen, valgt for ett år
- En varamann til styre – Bente Wilhelmsen, gjenvalg, valgt for ett år
- Medlem til kontroll av regnskap – Sissel Fjermeros, valgt for ett år

Grillfesten i dag blir kl.18.30 på Skolen pga været.

Are Fjermeros lukket formelt årsmøtet, vi sang Frakkfjordsangen Mellom bakkar og berg.

Ann-Helen Olsen, møtereferent                                        Are Fjermeros, møteleder
sign.                                                                                  sign.

Vedlegg Regnskap 2015

Regnskap 2015




Overført fra 2014
26 404,98
Medlemskontigent
9150
Grasrotandel

18 452,01
Sponsing hjertestarter
700
Frakkfjordager 2015
-10 578
inkl langbord


Frivillighetsregisterer 2015
-135
Kreditrente

603,01
Gebyr

-6
Beløp på konto
44 591


- - - 2015 - - -

ÅRSMØTE I FRAKKFJORD BYGDELAG 2015

Sted: Nesset skole, Skavnakk
Dato: 18.7.2015
Tilstede: 17 personer hvorav 15 stemmeberettigede personer over 16 år, i tillegg 1 barn.
Det ble før oppstart av selve årsmøtet tent lys og lest dikt før ett minutts stillhet for å minne våre medlemmer som har gått bort, Gunvor Pettersen og æresmedlem Tordis Johansen.

Konstituering, valg av møteleder og referent, godkjenning av møte- og valgreglement
Are Fjermeros ønsket velkommen til det fjerde årsmøtet i Frakkfjord bygdelag siden stiftelsesmøtet i 2011.
Som møteleder foreslås Are Fjermeros.
Som referent foreslås Betty Solli.
Begge ble enstemmig valgt.

Det ble fremmet 3 saker under eventuelt.

Are Fjermeros erklærer årsmøtet for åpnet.


1. Godkjenning av møteinnkalling og saksliste
Møtet har vært kunngjort i god tid på Frakkfjord bygdelags bloggside og på Skavnakksiden på Facebook. Det har også blitt kunngjort i rimelig tid ved oppslag ved K. Pettersen og på kaia.
Vedtak:
Innkalling og sakslisten til årsmøtet godkjennes.

2. Styrets årsberetning
Leder la fram styrets årsberetning.
Det har vært holdt hjertestarterkurs. Vi oppfordret medlemmer på blogg og Facebookside om å komme med navneforslag på veien vår. Responsen var ikke stor, men det ble spilt inn noen forslag. Det er ikke enkelt å holde et høyt aktivitetsnivå på andre tider enn om sommeren, fordi mange av oss bor langt unna. Vårt mål må i hovedsak være å få til et engasjement på sommerstid og forsøke å holde en aktivitet som gjør at Frakkfjord også i framtiden blir et godt sted å komme til. Vi er også avhengig av at medlemmer tar kontakt med oss når det er saker de mener bør behandles i styret.
Vedtak:
Framlagt årsberetning godkjennes.

3. Regnskap
Betty Solli la fram regnskapet på vegne av kasserer. Våre inntekter får vi i all hovedsak fra Grasrotandelen i Norsk tipping, resten fra medlemskontingent og sponsing av hjertestarter (fra kronerulling) som vi gikk til innkjøp av i 2014. Vi har få utgifter, og saldo pr. 31. 12.14 er et overskudd på kr 26.405,-. Midlertidig regnskap pr. 13.7.15 viser et overskudd på kr. 44.992,03
Vedtak:
Framlagt regnskap ble godkjent.

4. Fastsettelse av kontingent for enkeltmedlemmer og familie.
Vedtak:
Det gjøres ingen endringer på kontingenten. Den blir som inneværende år kr 200 for enkeltpersoner og kr 450 for familie. For barn er kontingenten kr 50.
Enstemmig vedtatt

 5. Innkomne saker

a) Oppsett av Kaihus sommeren 2016?
Det anslås at vi behøver et kaihus som er 2x3 meter, solid fundamentert og med dør som kan lukkes.
Vedtak:
Styret gis fullmakt til å foreta nødvendige valg i forhold til utforming o.l. og innhente godkjenning. Det settes av midler med en grense oppad på kr 25.000.

b) Bruk (kurs) og oppbevaring av hjertestarter.
Tor Eirik Solli har bidratt med opplæringsdukker og vi holder hjertestarterkurs.
Huset vi kjøpte til hjertestarteren viste seg å ikke være tett og ble derfor returnert. Det foreslås å heller kjøpe en tett postkasse til oppbevaring ved skolen på sommeren. Vinterstid oppbevares den i kjelleren hos Are og Sissel (Petterhusan).
Vedtak:
Hjertestarterkurs holdes 20.7.15 kl 10.00 i skolen.
Det kjøpes inn postkasse til oppbevaring av hjertestarter.

c) Dugnad på veien
Det foreslås å ha dugnad på veien for å fjerne tilgrodd gress og fortsette å kutte ned seljer utover. Oppmøte ved Oskarbakken kl. 11. Det er også behov for å gjøre noe med veien ved Einarbakken.
Det serveres felles baccalao på veien ved Are og Sissel etter dugnaden.
Vedtak:
Enstemmig vedtatt

d) Frakkfjorddagene 2016
Tidligere er det vedtatt at årsmøte og Frakkfjorddagene skal være 1. lørdag etter 15. juli. For 2016 blir dette lørdag 16. juli.
Vedtak:
Enstemmig vedtatt.

e) Dekningsgrad mobil
Hva er realistisk å få til? Sende formell mail til Telenor for å høre hvilke muligheter som finnes. Det er en fare for sikkerhet og helse, både for fastboende og feriegjester i Frakkfjorden at man har så dårlig dekning. Periodevis har man vært helt uten forbindelse med omverdenen.
Vedtak:
Are henvender seg til Telenor. Merete skriver avisinnlegg.

6. Valg
Det har ikke vært nedsatt valgkomite.
Det vises til vedtekter, § 4: «Leder velges for 2 år i partallsår, nestleder velges for 2 år i oddetallsår, de øvrige medlemmer velges for ett år om ikke annet vedtas av årsmøte.» Dette for å gi kontinuitet i styrets arbeid.
Leder og kasserer er ikke på valg.
a. Valg av sekretær – velges for 1 år Ann-Helen Olsen ble forslått og enstemmig valgt
b. Valg av styremedlemmer – velges for 1 år
Vi minner om at det på forrige styremøte ble valgt å utvide til tre styremedlemmer.
Bjørnar Wilhelmsen ble foreslått og enstemmig valgt
Tor-Johan Solli ble foreslått og enstemmig valgt
Styret ble gitt fullmakt til å utnevne nok et styremedlem.
c. Valg av vara til styret – velges for 1 år Bente Wilhelmsen ble foreslått og enstemmig valgt
d. Valg av medlem for godkjenning av regnskapvelges for 1 år Toralf Johansen ble foreslått og enstemmig valgt

 

Eventuelt

  1. Søppelfjerning. Kontainer til innsamling av søppel, elektrisk avfall, bilvrak og lignende. Det er en utfordring å bli kvitt miljøfarlig avfall og større gods. Vi bør kunne få satt utover en kontainer en periode på sommeren. Are sender formell søknad til kommunen.
  2. Innkjøp av finerplater, spiker mm til å lage langbord til bygdefesten. Bjørnar tar ansvar for innkjøp og oppbevaring.
  3. Bruke Bloggen mer aktivt!

Vedtak
Eventueltsakene rulleres inn i styrets videre arbeid.
Grillfesten i dag blir kl.18.30 på Snuplassen ytterst ved Olafhusan.

Før Are Fjermeros lukket formelt årsmøtet og takket Merete Wilhelmsen for nok en gang å stille med møtekringle, sang vi Frakkfjordsangen Mellom bakkar og berg.
Betty Solli, møtereferent                                        Are Fjermeros, møteleder
sign.                                                                                    sign.

Vedlegg Regnskap 2014





REGNSKAP 2014



REGNSKAP 2015 (midlertidig til 13.7)

Inntekter




Inntekter



Saldo pr. 1.1.13

22014,60


Overført fra 2014

26404,98

Grasrotandelen Norsk Tipping

9807,99


Grasrotandelen Norsk Tipping

12022,05

Medlemskontingent

3850,00


Medlemskontigent

6000,00

Sponsing Hjertestarter


6300,00


Sponsing Hjertestarter


700,00

Kreditering utstyrspakke


3952,5


SUM


45127,03

Renter


414,94





SUM


46340,03












Utgifter




Utgifter



Frakkfjorddager 2014

1019,30


Frivillighetsregisteret 2015

135,00

Kjøp av hjertestarter


12648,00




Ekstrautstyr hjertestarter


1597,40




Utstyrspakke


3952,50




Retur av skap


179,90




Frivillighetsregisteret 2013


135,00




Frivillighetsregisteret 2014


135,00




Blomster Tordis 100 år


250,00




Gebyr


18,05




SUM

 -

19935,10


SUM

-          135,00















Resultat




Resultat



Saldo pr. 31.12.14


26404,98


Saldo pr 13.7.15

44992,03




- - - 2014 - - -


ÅRSMØTE I FRAKKFJORD BYGDELAG 2014

Sted: Nesset skole, Skavnakk

Dato: 19.7.2014


Tilstede: 13 personer hvorav 12 stemmeberettigede personer over 16 år, i tillegg 1 barn.


Konstituering, valg av møteleder og referent, godkjenning av møte- og valgreglement


Betty Solli ønsket velkommen til det tredje årsmøtet i Frakkfjord bygdelag siden stiftelsesmøtet.


Som møteleder foreslås Betty Solli.

Som referent foreslås Ann-Helen Olsen.


Begge ble enstemmig valgt.



"Frakkfjordsangen" Mellom bakkar og berg ljomet i skolestua før vi gikk videre.

 

Betty Solli refererte til møte- og valgreglement, jfr vedtektene.


Det ble fremmet 2 saker under eventuelt.


Betty Solli erklærer årsmøtet for åpnet.

1. Godkjenning av møteinnkalling og saksliste
Møtet har vært kunngjort i god tid på Frakkfjord bygdelags bloggside og på Skavnakksiden på Facebook. Det har også blitt kunngjort i rimelig tid ved oppslag ved K. Pettersen og på kaia.
Vedtak:
Innkalling og sakslisten til årsmøtet godkjennes.
2. Styrets årsberetning
Leder la fram styrets årsberetning.
Vedtak:
Framlagt årsberetning godkjennes uten merknad.
3. Regnskap
Leder viser til tidligere årsmøtesak hvor regnskap ble vedtatt lagt fram for perioden 1. juli – 30. juni og ikke følger kalenderåret. I realiteten har vi fulgt ordinært regnskapsår, men i tillegg lagt fram regnskapet fram til årsmøtet. Styret ber om at dette blir praktiseringen også framover. Leder la fram regnskapet.
Vedtak:
Framlagt regnskap ble godkjent uten merknad.
4. Fastsettelse av kontingent for enkeltmedlemmer og familie.
Forslag: Styrets forslag var at kontingenten ikke endres for kommende år. Forslag på å øke kontingenten noe for å bygge opp kapitalen.
Vedtak:
Kontingenten økes til kr 200 for enkeltpersoner og kr 450 for familie. For barn er kontingenten kr 50 som tidligere.
Enstemmig vedtatt
 
5. Innkomne saker
a) Innkjøp av hjertestarter og tilbehør
Styret har gått til innkjøp av hjertestarter som forventes i hovedsak å bli dekket gjennom kronerulling. Hvis Are får et godt tilbud, ønsker vi å kjøpe inn en til, også denne foreslås dekket gjennom kronerulling. Det bør også settes av midler til innkjøp av oppbevaringsboks/værhus for hjertestarterne, pris ca 3-6000 pr. stk.
Vedtak:
Sett med oppbevaringsboks etc kjøpes inn. Finn forespørres om å ta inn, sette ut og oppbevare hjertestarteren om vinteren.
Kronerulling annonseres på Facebook og bloggsiden. Det settes ikke tak på beløpet som settes inn på bygdelagets konto og merkes Hjertestarter.

b) Årlig kurs i hjerte- og lungeredning
Styret foreslår som fast ordning at det holdes kurs i HLR i forbindelse med Frakkfjorddagene. Kurset holdes i første omgang gratis av medlemmer med kompetanse i HLR.
Vedtak:
Første kurs avholdes mandag 21.7.14 kl 11.00 i skolen.
Tor Erik Solli skaffer dokke til HLR-opplæring fra 2015.
c) Abonnement på Altaposten
Styret foreslår at leder får årsabonnement på Altaposten for å kunne holde seg orientert om det som skjer i lokalmiljøet. Pris kr. 2000,-.
Vedtak:
Styrets forslag er vedtatt. Leder bestiller selv abonnementet.
d) Frakkfjorddagene 2015
Tidligere er det vedtatt at årsmøte og Frakkfjorddagene skal være 1. lørdag etter 15. juli. For 2015 blir dette lørdag 18. juli.
Vedtak:
Styrets forslag er vedtatt.
e) Prioriterte oppgaver for neste årsmøteperiode
Å få bedre mobildekning må være styrets førsteprioritet i neste årsmøteperiode. Det bør tas kontakt med Relecom for å få avklart om masta på Nesset kan utnyttes til dette formålet, og eventuelt hva som kan gjøres og kostnadene forbundet med dette.
Vedtak:
Mobildekning, Roy Pedersen kontakter Relecom
Oppbevaringsrom på kaia
Styret vurderer videre prioriteringer
Det har ikke kommet inn andre saker.
6. Valg
Det har ikke vært nedsatt valgkomite.
Det vises til vedtekter, § 4: «Leder velges for 2 år i partallsår, nestleder velges for 2 år i oddetallsår, de øvrige medlemmer velges for ett år om ikke annet vedtas av årsmøte.» Dette for å gi kontinuitet i styrets arbeid.
Innspill fra styret: Leder eller nestleder bør bo i nærheten.
a. Valg av leder – velges for 2 år
Are Fjermeros ble foreslått og enstemmig valgt. Styret konstituerer ny nestleder.
b. Valg av kasserer – velges for 2 år
Kjerstin Wilhelmsen ble foreslått og enstemmig valgt
c. Valg av sekretær – velges for 1 år Ann-Helen Olsen ble forslått og enstemmig valgt
d. Valg av styremedlemmer – velges for 1 år Det foreslås, og vedtas enstemmig, å utvide antall styremedlemmer til 3.
Tor-Johan Solli ble foreslått og enstemmig valgt
Betty Solli ble foreslått og enstemmig valgt
Styret gis fullmakt til å utnevne nok et styremedlem.
e. Valg av vara til styret – velges for 1 år Bente Wilhelmsen ble foreslått og enstemmig valgt
f. Valg av medlem for godkjenning av regnskap – velges for 1 år Toralf Johansen ble foreslått og enstemmig valgt
Eventuelt
1. Logo
2. Festplass – for fremtidige tilstelninger (..gapahuk, lavvo, partytelt, grillplass..)

Vedtak
Eventueltsakene rulleres inn i styrets videre arbeid.
  
Grillfesten i dag blir kl.17.00 på Sainn.

Betty Solli lukket formelt årsmøtet kl. 17:44 og takket for godt frammøte og god møtedisiplin. Hun takket også Merete Wilhelmsen for nok en gang å stille med møtekringle.

Ann-Helen Olsen, møtereferent                                            Betty Solli, møteleder
sign.                                                                                             sign.

VEDLEGG 1 REGNSKAP 2013 og 2014






REGNSKAP 2013


REGNSKAP 2014 (fram til årsmøte)


Inntekter




Inntekter




Saldo pr. 1.1.13

9520,35


Overført fra 2012

22014,60


Grasrotandelen Norsk Tipping

6118,66


Grasrotandelen Norsk Tipping

5729,18


Medlemskontigent

6500,00


Medlemskontigent til 30.6.13

2950,00


Renter


297,29


SUM


30693,78


SUM


22436,30














Utgifter




Utgifter




Frakkfjorddager 2013

415,70


Hjertestarter

-          12648,00


Gebyr


6,00





SUM


421,70


SUM

-          12648,00


















Resultat




Resultat




Saldo pr. 31.12.13


22014,60


Saldo pr 19.7.14

18045,78




Regnskapet er kontrollert og godkjent. Skavnakk 19. juli 2014 Toralf Johansen sign.




VEDLEGG 2 ÅRSBERETNING FOR 2O13



Årsberetningen gjelder for 2013 og fram til årsmøtet 2014.


På årsmøtet 2013 ble følgende styre valgt:


Are Fjermeros, nestleder. Valgt for 2 år.
Tor Johan Solli, sekretær.
Ann-Helen Olsen, Styremedlem
Bente Wilhelmsen, vara
I tillegg ble Toralf Johansen valgt til å godkjenne regnskapet.


Ikke på valg: Betty Solli, leder og Kjersti Wilhelmsen, kasserer

Frakkfjord bygdelag hadde 78 betalende medlemmer i 2013. I tillegg er Tordis Johansen æresmedlem. Vi har ikke fått sendt ut giro til aktuelle medlemmer som ikke bruker Internett. Pr. 1. juli har vi færre medlemmer, men det er litt usikkert på antallet fordi medlemmene glemmer å notere i kontaktfeltet hvem innbetalingen gjelder for. Det er en stor jobb for kasserer å kontrollere innbetalt beløp mot tidligere innbetalinger.


Frakkfjord bygdelag har fortsatt blogg med adressen www.frakkfjordbydelag.blogspot.com


Styrets kontakt med hverandre er via Facebook, sms og mail. Styret kommuniserer med medlemmene via Blogg og Facebooksiden SKAVNAKK.


Dette har vært et år med svært liten aktivitet, både i styret og fra medlemmene. Vi har ikke mottatt noen konkrete saker fra medlemmer, og styret har heller ikke fått gjennomført oppgaver som planlagt. Etter ønske fra medlemmene har vi kjøpt inn hjertestarter til sommeren 2014 (jfr tidligere årsmøtesaker), noe vi kommer til å ha kronerulling på og tilbakeføre midler til bygdelaget.


Leder har hatt noe kommunikasjon pr telefon med Telenor og Netcom uten å få klart svar på hvordan det arbeides for å øke dekningsgraden i Vestre Loppa. Telenor skal vurdere dekningsgraden i 2014, men ser ikke at de kommer til å gå inn med midler uten at kommunen bidrar. Netcom sier at de ikke har lagt konkrete planer om å øke dekningsgraden i Vestre Loppa.


Etter årsmøtet 2013 hadde vi dugnad på veien fra Oskarbakken og til Pettersen hvor vi fjernet selje. Her møtte 23 små og store opp med sag og muskler! Dugnaden ble i strålende solskinn avsluttet med felles baccalaofest på veien.


Grasrotandelen i Norsk Tipping har gitt oss ekstra kroner i kassen. Selv om bare 23 medlemmer hadde Frakkfjord bygdelag som sin grasrotmottaker, innkom det i 2013 omtrent like mye fra grasrotandelen som fra kontingenten. Pr. 1. juli 2014 har vi nesten dobbelt så mye fra grasrotandelen.


For styret i Frakkfjord bygdelag
Betty Solli
leder

- - - 2013 - - -


ÅRSMØTE I FRAKKFJORD BYGDELAG 2013
Sted: Nesset skole, Skavnakk
Dato: 20.7.2013

Tilstede: 25 stemmeberettigede personer over 16 år, i tillegg 8 barn.

Leder leste et dikt og tente lys for våre tre medlemmer som har gått bort:
Johnny Mikal Solli – Inge Olsen – Bergeton Skallebø

1 minutts stillhet.

Leder ønsket spesielt velkommen til Tordis Johansen, vårt æresmedlem og Loppas eldste på snart 99 år!

Konstituering, valg av møteleder og referent, godkjenning av møte- og valgreglement
Betty Solli ønsket velkommen til det andre årsmøtet i Frakkfjord bygdelag siden stiftelsesmøtet den 30. juli 2011.

Som møteleder foreslås Betty Solli.
Som referent foreslås Evy Solli
Begge ble enstemmig valgt.

Betty Solli refererte til møte- og valgreglement, jfr vedtektene.

Det ble fremmet to saker under eventuelt.

Betty Solli erklærer årsmøtet for åpnet.

1. Godkjenning av møteinnkalling og saksliste
Møtet har vært kunngjort i god tid på Frakkfjord bygdelags bloggside og på Skavnakksiden på Facebook. Det har også blitt kunngjort i rimelig tid ved oppslag ved L. Wilhelmsen og på kaia.

Vedtak:
Innkalling og sakslisten til årsmøtet godkjennes.

2. Styrets årsberetning
Leder la fram styrets årsberetning.

Vedtak:
Framlagt årsberetning godkjennes uten merknad.

3. Regnskap
Leder viser til at regnskap legges fram for perioden 1. juli 2011 – 30. juni 2012 og ikke følger kalenderåret. Leder la fram regnskapet.

Vedtak:
Framlagt regnskap ble godkjent uten merknad.

I regnskapet er ikke innkjøp av noe utstyr til Frakkfjorddagene bokført. Dette blir bokført på neste års regnskap.

4. Fastsettelse av kontigent for enkeltmedlemmer og familie.
Forslag: Kontigenten endres ikke for kommende år.

Vedtak:
Enstemmig vedtatt

5. Innkomne saker
a) Prioriterte arbeidsoppgaver

Vedtak: Prioriterte oppgaver i forhold til vedtak fra Årsmøtet 2012 fortsetter også for neste periode. Når det gjelder hjertestarter, sjekker Are opp tilbud i forhold til ulike typer.  Bente foreslår kronerulling for å dekke innkjøpet. Kjerstin foreslår et værhus. Styret tar med seg innspillene i det videre arbeidet.

Det har ikke kommet inn andre saker.

6. Valg
Det har ikke vært nedsatt valgkomite.

Det vises til vedtekter, §4: «Leder velges for 2 år i partallsår, nestleder velges for 2 år i oddetallsår, de øvrige medlemmer velges for ett år om ikke annet vedtas av årsmøte.» Dette for å gi kontinuitet i styrets arbeid.

Ikke på valg:
Betty Solli – leder
Kjerstin Wilhelmsen – kasserer

a. Valg av nestleder – velges for 2 år
Are Fjermeros ble gjenvalgt med enstemmighet

b. Valg av sekretær – velges for 1 år
Ann Helen Olsen ble forslått og enstemmig valgt

c. Valg av styremedlem – velges for 1 år
Tor Johan Solli foreslått og enstemmig valgt

d. Valg av vara til styret – velges for 1 år
Bente Wilhelmsen ble foreslått og enstemmig valgt

e. Valg av medlem for godkjenning av regnskap – velges for 1 år
Toralf Johansen ble foreslått og enstemmig valgt
Eventuelt
Forslag på endring av møtetidspunkt fra neste år. Tidspunktet er endret til 16.00 med påfølgende grillfest.

Forslag om å se litt nøyere på hvor store kostnader et venterom på kaia vil ha i forhold til ønsket størrelse og hva rommet skal brukes til.

Grillfesten i dag blir kl.17.00 i skolen

Tirsdag 23.7 blir det dugnad på veien. Vi møter ved Oscarbakken kl.12-16,med redskap, kaffekanne og noe godt å bite i.

Leder Betty Solli lukket formelt årsmøtet kl.13.13 og takket for godt frammøte og god møtedisiplin.

Evy Solli, møtereferent                                             Betty Solli, møteleder
sign.                                                                           sign.

VEDLEGG 1

Regnskap


REGNSKAP 2012



REGNSKAP 2013 (fram til årsmøte)

Inntekter




Inntekter



Overført fra 2011

2462,97


Overført fra 2012

9520,35

Grasrotandelen

2083,51


Grasrotandelen

3937,44

Medlemskontigent

5150


Medlemskontigent til 30.6.13

4250

Renter


119,87


SUM


17707,79

SUM


9816,35












Utgifter




Utgifter



Frakkfjorddager 2012

287


Avgift Grasrotandelen

135

Gebyr


9


Årsmøte (kaffe, saft, twist)

377

SUM


296


Frakkfjorddager 2013 (premier)

68





SUM


580








Resultat




Resultat



Overskudd pr. 31.12.12


9520,35


Overskudd pr 20.7.13

17127,79



Regnskapet er kontrollert og godkjent.

Skavnakk 20. juli 2013

Tor J. Solli
sign.
VEDLEGG 2

Årsberetning Frakkfjord bygdelag 2013

På årsmøtet 2012 ble følgende styre valgt:

Betty Solli, leder. Valgt for 2 år
Are Fjermeros, nestleder
Kjersti Wilhelmsen, kasserer. Valgt for 2 år.
Johnny Mikal Solli, sekretær.
Ann-Helen Olsen, Styremedlem
Finn Elvebakken, vara

I tillegg ble Tor Johan Solli valgt til å godkjenne regnskapet.

Frakkfjord bygdelag hadde pr. 1. juli 2013 47 betalende medlemmer. I løpet av juli har medlemstallet økt til 62 betalende. Vi har ikke fått sendt ut giro til aktuelle medlemmer som ikke bruker Internett.

Frakkfjord bygdelag har fortsatt blogg med adressen www.frakkfjordbydelag.blogspot.com

Styrets kontakt med hverandre er via Facebook og mail. Styret kommuniserer med medlemmene via Blogg og Facebooksiden SKAVNAKK.

Frakkfjord bygdelag er automatisk medlem av, og samarbeider med, Ytre Loppa utviklingslag, hvor Arne Rotnes er leder. Utviklingslaget er høringsinstans i kommunen og en meget viktig samarbeidspartner for bygdelaget.

Dette har vært et år med svært liten aktivitet, både i styret og fra medlemmene. Vi har ikke mottatt noen konkrete saker fra medlemmer, og styret har heller ikke fått gjennomført oppgaver som ønsket på grunn av private anliggender.

Når det gjelder mobildekningen har leder mailet med tidligere kontaktperson i Telenor, men han ønsker at kommunikasjonen skal gå via kundeavdelingen. Vi har mottatt mail fra Arne Rotnes, hvor det viser seg at også ikke-medlemmer har hatt kontakt med Telenor. Kort oppsummert er svaret at de gjerne vil se på saken om kommunen bidrar.

Styret sendte inn høringsuttalelse til framlagte forslag på rutetilbud i Loppa, både direkte til kommunen og til Vestre Loppa Utviklingslag.

Grasrotandelen i Norsk Tipping har gitt oss ekstra kroner i kassen, men fremdeles har bare 16 medlemmer registrert Frakkfjord bygdelag som sin grasrotmottaker.

For styret i Frakkfjord bygdelag

Betty SolliSign.

- - - 2012 - - -

ÅRSMØTE I FRAKKFJORD BYGDELAG 2012
Sted:           Nesset skole, Skavnakk
Dato:           21.7.2012
Tilstede:     17 personer over 16 år i tillegg 5 barn ved møtets begynnelse. I løpet av møtet kom 3 personer.
Konstituering, valg av møteleder og referent, godkjenning av møte- og valgreglement
Betty Solli ønsket velkommen til det første årsmøtet i Frakkfjord bygdelag siden stiftelsesmøtet den 30. juli 2011.

Som møteleder foreslås leder Betty Solli.
Som referent foreslås Johnny Solli

Begge ble enstemmig valgt.

Betty Solli la fram forslag til møte- og valgreglement, jfr vedtektene.

Vedtak:
Ved personvalg, kan det kreves skriftlig valg. Alle over 16 år til stede på årsmøtet har tale- og stemmerett, selv om de ikke har vært medlemmer før årsmøtet. Innmelding skal skje umiddelbart etter årsmøtet.

Det fremmes en sak under eventuelt:
Renovasjon på Skavnakk, saken tas opp under retningslinjer for bygdelagets arbeid.

Kl. 12.27 erklærte møteleder årsmøtet 2012 for åpnet.

1. Godkjenning av møteinnkalling og saksliste
Møtet har vært kunngjort i god tid (3.juli) på Frakkfjord bygdelags bloggside og på Skavnakksiden på Facebook. Det har også blitt kunngjort i rimelig tid ved oppslag ved L. Wilhelmsen og ved skolen.

Vedtak:
Innkalling og sakslisten til årsmøtet godkjennes.

2. Styrets årsberetning
Leder la fram styrets årsberetning.
Vedtak:
Framlagt årsberetning godkjennes uten merknad.

3. Regnskap fremlagt i revidert stand
Leder ba om årsmøtets godkjenning til å legge fram regnskap for perioden 1. juli 2011 – 30. juni 2012 og ikke følge kalenderåret. Leder la fram regnskapet.

Vedtak:
Årsmøtet godkjente at regnskap følger perioden juli-juli, også for framtiden, og ikke kalenderåret.
Framlagt regnskap ble godkjent uten merknad.

I regnskapet er ikke registreringsavgift til Brønnøysundregistrene, innkjøp av premier og grillkull til Frakkfjorddagene bokført. Dette blir bokført på neste års regnskap.

4. Fastsettelse av kontigent for enkeltmedlemmer og familie.
Forslag:
Medlemmer over 18 år                 kr 100,-.pr år
Pr familie                                    kr 300,- pr år
Pr. barn under 18 år                     kr   50,- pr år

Vedtak:
Enstemmig vedtatt

5. Innkomne saker
a) Godkjenning av vedtekter for Frakkfjord bygdelag.
Betty Solli presenterte vedtektene som styret vedtok etter stiftelsesmøtet og før registrering i enhets- og frivillighetsregisteret.

Vedtak:
§ 1: Vedtak: Enstemmig
§ 2. Vedtak: Enstemmig
§ 3. Vedtak: Endres til: Kontigent blir fastsatt av årsmøte, og innkreves av kasserer. Medlemmer som skylder kontingent for mer enn 24 mnd, blir strøket av laget. 1. juni er siste frist for innbetaling av kontingent for siste år. Styret finner gode rutiner for føring av komplette lister over betalende medlemmer.
§ 4:Vedtak: Følgende endring gjøres under pkt 6. Valg av styre: «Leder velges for 2 år i partallsår, nestleder velges for 2 år i oddetallsår, de øvrige medlemmer velges for ett år om ikke annet vedtas av årsmøte.»
§ 5: Vedtak: Enstemmig
§ 6: Vedtak: Enstemmig
§ 7: Vedtak: Endring: Styremedlemmer endres til ett styremedlem.
§ 8: Vedtak: Enstemmig
§ 9: Vedtak: Enstemmig
§ 10: Vedtak: Endring: 1 mnd endres til 14 dager.
§ 11: Vedtak: Enstemmig

Vedtektene med de vedtatte endringer enstemmig vedtatt.

b) Retningslinjer for bygdelagets arbeid neste periode
Årsmøtet gir styret retningslinjer for hvilke oppgaver som skal prioriteres i neste periode.

Vedtak:
Venterom på kaia for post, varer og folk. Styret fremmer sak overfor kommunen.
Vedlikehold av veien.
Styret søker om midler både hos private aktører, kommunen og kulturfond.
Renovasjon.
Promotere grasrotandelen.

Arbeidet med mobildekningen kommer som egen sak, se sak e).

c) Organisering av Frakkfjorddagene
Årsmøtet skal vedta når dagene skal være neste gang og hva som bør være innholdet, hvem som skal være arrangør og hvor ofte Frakkfjorddagene skal avholdes.

Vedtak:
Frakkfjorddagene avholdes årlig 1. lørdag etter 15. juli. Styret står ansvarlig for gjennomføringen og delegerer oppgaver til de øvrige medlemmene.
d) Innkjøp av hjertestarter
Forslag fra Merete Wilhelmsen om å samle inn penger til innkjøp av hjertestarter.

Vedtak:
Styret får ansvaret for å søke om midler til anskaffelse av hjertestarter, og om mulig holde kurs for innbyggere/feriegjester neste sommer.

e) Mobildekningen i Frakkfjorden
Innkommen sak fra Ernst Bjørklo. Mobildekningen i Frakkfjorden er ikke tilfredsstillende for fastboende og besøkende og ikke i tråd med sentrale myndigheters uttalte mål.

Vedtak
Styret forsetter arbeidet overfor teleoperatørene i samarbeid med Vestre Loppa Utviklingslag.
f) Veiprosjektet Jøkelfjord - Langfjordhamn
Innkommen sak fra Ernst Bjørklo. Vestre Loppa Utviklingslag arbeider for veiforbindelse fra Jøkelfjord til Langfjordhamn for å korte ned reiseveien.
Vedtak:
Årsmøtet ser en klar fordel i å korte ned reiseveien både i fra Vest-Finnmark og Nord-Troms og støtter arbeidet til Vestre Loppa Utviklingslag.

6. Valg
    Det har ikke vært nedsatt valgkomite. Alle styrets medlemmer er på valg. Det vises til vedtak i sak 5a, §4: «Leder velges for 2 år i partallsår, nestleder velges for 2 år i oddetallsår, de øvrige medlemmer velges for ett år om ikke annet vedtas av årsmøte.» Dette for å gi kontinuitet i styrets arbeid.
a.     Valg av leder
Forslag: Betty Solli, valgt for 2 år mot en stemme (Stein Paulsen).
b.    Valg av nestleder
Forslag: Are Fjermeros, enstemmig valgt for 1 år.
c.     Valg av kasserer
Forslag: Kjerstin Wilhelmsen, enstemmig valgt for 2 år.
d.    Valg av sekretær
Forslag: Johnny Solli, enstemmig valgt for 1 år.
e.     Valg av styremedlem
Forslag: Ann-Helen Olsen, enstemmig valgt for 1 år.
f.     Valg av vara til styret
Forslag: Finn Elvebakken, enstemmig valgt for 1 år.
g.    Valg av medlem for godkjenning av regnskap
Forslag: Tor Johan Solli, enstemmig valgt for 1 år.


Møteleder takket for et godt møte.

Leder Betty Solli lukket formelt årsmøtet kl. 13.50 og takket for frammøte og god møtedisiplin.



Protokolltilførsel:
Valgt nestleder ber om at Meretes kringle skal være fast følge til årsmøtekaffen.



Johnny Solli, møterefent                                   Betty Solli, møteleder
sign.                                                                                     sign.


VEDLEGG 1

Årsberetning Frakkfjord bygdelag 2012

Frakkfjord bygdelag ble stiftet etter åpning av landgangen 30. juli 2011. På stiftelsesmøtet ble det valgt fem medlemmer til styret:

Betty Solli, leder
Finn Elvebakken, nestleder
Kjersti Wilhelmsen, kasserer
Ingunn Simonsen, Styremedlem
Gunn-Eva Jensen Borch, styremedlem

Tordis Gunarda Magdalena Johansen ble valgt til æresmedlem som Loppas eldste innbygger.

På stiftelsesmøtet tegnet det seg 34 medlemmer.
Frakkfjord bygdelag hadde 59 betalende medlemmer i 2011. Pr. 20. juli 2012 har bygdelaget 90 betalende medlemmer.
Allerede i midten av august 2011 ble det opprettet en blogg for Frakkfjord bygdelag med adressen www.frakkfjordbydelag.blogspot.com
Styrets kontakt med hverandre har i all hovedsak vært via Facebook og mail. Styret kommuniserer med medlemmene via Facebook og Blogg, men har også hatt kontakt med medlemmer via telefon og brev. Vi har blant annet jobbet med å oppgradere opplysninger om bosettingen i Frakkfjorden etter henvendelse fra medlemmer.

Frakkfjord bygdelag er automatisk medlem av, og samarbeider med, Ytre Loppa utviklingslag, hvor Arne Rotnes er leder. Utviklingslaget er høringsinstans i kommunen og en meget viktig samarbeidspartner for bygdelaget.

Vi har mottatt 2 saker fra medlemmer, den ene gjaldt mobildekningen i Frakkfjorden, henvendelse fra Ernst Bjørklo og den andre gjaldt påmelding til Sparebank 1 sin «gi-en-tier-kampanje» fra Kjerstin Wilhelmsen. Leder har hatt kontakt med Telenor angående mobildekningen og vi har fått tilbakemelding på at de vurderer dekningen og at overgangen til 3G skal skje over de neste tre år, primært oppstart sent 2012. Det jobbes også med mobildekningen via Utviklingslaget og næringskonsulenten i kommunen. Vi holder saken varm.

Sparebank1-kamapanjen ga oss dessverre ingen midler, men det var nesten!

Februar 2012 ble Frakkfjord bygdelag offisielt notert i Brønnøysundregistrene. Det ga oss mulighet til å få midler fra Grasrotandelen i Norsk Tipping. Vår andel pr. 1. mai er kr. 580,75. 10 medlemmer har notert seg der.

Styret har også hatt ansvar for organisering og gjennomføring av årsmøtet og Frakkfjorddagene 2012.
For styret i Frakkfjord bygdelag

Betty Solli
leder

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar